Моя самоосвіта

Тема самоосвіти: "Особистісно  орієнтоване навчання в початковій школі"
«Не силуйте душу людини, уважно придивляйтесь до законів природного розвитку кожної дитини, до її особливостей, прагнень, потреб»
В.О. Сухомлинський


Актуальність проблеми:

        Змінився час, змінюються і вимоги до людини, її освіченості. Даючи базові знання учням в школі, треба навчити дітей вчитися упродовж життя, використовувати здобуті знання у практичному житті. Реалізація поставленої мети не можлива без використання особистісно зорієнтованих сучасних освітніх технологій, які передбачають демократизацію, гуманізацію освіти, методологічну переорієнтацію процесу навчання на розвиток особистості учня. Особистісно орієнтована освіта передбачає впровадження нових педагогічних технологій та ефективних форм взаємодії з дитиною, вимагає від педагога високої професійної компетентності й особистісної зрілості. У системі особистісно орієнтованої освіти підростаючого покоління найсуттєвіша роль відводиться педагогу, «якому необхідно відійти від навчально-дисциплінарної моделі і переорієнтувати педагогічний процес на головне – особистість»  (О.Я.Савченко).


Основні завдання особистісно орієнтованого навчання:

·             розвинути індивідуальні пізнавальні здібності кожної дитини;
·            максимально виявити, ініціювати, використати, "окультурити" індивідуальний досвід дитини;
·            допомогти особистості пізнати себе, самовизначитися та самореалізуватися, а не формувати попередньо задані якості;
·            сформувати в особистості культуру життєдіяльності, яка дає змогу продуктивно будувати своє повсякденне життя, правильно визначати лінії життя.
Засоби, які допомагають втілити ідею особистісно орієнтованого навчання

1.   Використання різноманітних форм і методів організації навчальної діяльності, що сприяє розкриттю суб’єктного досвіду учнів.
2.   Створення атмосфери зацікавленості кожного учня в роботі класу.
3.   Стимулювання учнів до висловлювання, використання різних способів виконання завдань, без будь-якого остраху помилитися чи дати неправильну відповідь.
4.   Використання під час уроку дидактичного матеріалу, який дає змогу учневі вибирати найбільш значущі для нього вид та форму навчального змісту.
5.   Оцінювання діяльності учня не тільки за кінцевим результатом, а й за процесом його досягнення.
6.   Заохочення прагнень учня знаходити свій спосіб роботи, аналізувати способи роботи інших учнів під час уроку, вибирати й засвоювати більш раціональні.
7.   Створення педагогічних ситуацій спілкування на уроці, що дають змогу кожному учневі виявляти ініціативу, самостійність, вибірковість у способах роботи, створення умов для природного самовиявлення учня.


Принципи особистісно орієнтованого підходу до навчання та виховання:
-     принцип неповтореності кожної дитини;
-     принцип визнання відсутності нездібних дітей;
-     принцип індивідуалізації навчально-виховного процесу;
-     принцип врахування індивідуальних особливостей учнів;
-     принцип визнання кожного учня особистістю;
-     принцип отримання позитивних почуттів від навчання;
-     принцип навчання через подолання труднощів;
-     принцип дослідницького підходу до предмета вивчення;
- принцип обов’язковості самостійної розумової праці учнів у процесі навчання;
-     принцип людяності, чуйності, тактовності по відношенню до учнів;
-     принцип взаємозалежності колективу і особистості у навчанні;
-     принцип залежності розвитку особистості учня від особистості вчителя;
-     принцип розгляду навчально-виховного процесу як складної системи.
Перед собою ставлю таку мету:
- розвивати дитину як неповторну особистість;
- формувати в ній творчий   потенціал;
- виховувати особистість,зорієнтовану на здоровий спосіб життя.
Моє завдання полягає в тому, щоб навчити дитину вчитися, спостерігати, думати, висловлювати своє враження про те, що вона бачить, робить, думає.
  Учень - це не посудина, яку потрібно заповнити,а факел, який треба запалити.(стародавняя мудрість) .
        Своїм завданням бачу розвивати дитину, як неповторну індивідуальність, формувати в неї   творчий потенціал, прагнення до самостійної пізнавальної   діяльності. Намагаюсь виховати особистість, здатну до життєвої діяльності. Уміння й бажання навчатися – той фундамент, який маю закласти я, як учитель. Тому перед кожним уроком шукаю відповідь на “вічне” запитання: як улаштувати навчальну роботу, щоб вона викликала емоційне піднесення у дітей, неодмінно позитивно впливала на їхні почуття й думки, збагачувала їх досвідом самостійних пошуків та роздумів.


Мета і завдання особистісно орієнтованого навчання полягають в створенні максимально сприятливих умов для розвитку і саморозвитку особистості учня, виявленні та активному використанні його індивідуальних особливостей у навчальній діяльності. Немає не здібних, бездарних чи лінивих дітей, бо у кожної людини є задатки до певного виду діяльності. Але ці нахили у кожної людини різні. В.О. Сухомлинський відзначав, що у однієї дитини потік думок тече бурхливо, стрімко народжуючи все нові і нові образи, а в іншої – як широка, повноводна, могутня, таємнича в своїх глибинах, але повільна ріка.
Як вчити і виховувати дітей з високими розумовими здібностями і тих, у кого знижена здібність до навчання – стало найактуальнішим питанням у моїй професійній діяльності.
Необхідним є введення в навчальний процес таких моделей навчання, які органічно поєднуються із традиційними формами та методами, легко застосовуються на різних етапах уроку. Саме впровадження інтерактивних технологій навчання сприятиме реалізації особистісно орієнтованого навчання.
      Урок був і залишається основним елементом навчального процесу, але в системі особистісно орієнтованого навчання суттєво змінюється його функція, форма організації. В цьому разі урок підпорядковано не повідомленню та перевірці рівня знань, а виявленню досвіду  учнів за ставленням до змісту матеріалу, який  викладає вчитель. На уроці мають бути створені позитивний  настрій, відповідна мотивація, ситуація успіху, взаємопідтримка, переважання діалогічної форми спілкування, індивідуальної, парної та групової роботи. Забезпечується участь школярів в організації навчальної діяльності через залучення до планування роботи, вибір рівня засвоєння виучуваного матеріалу та способів його фіксації, варіантів завдань, оцінювання результатів. Обов`язково повідомляються запитання та завдання, за якими перевірятиметься рівень знань, умінь і навичок.
Обов`язковим елементом є рефлексія учня над власною  діяльністю: доцільність  обраного шляху вирішення поставлених завдань, форм і методів роботи, досягнення чи не досягнення цілей. Оцінювання школяра проводиться в порівнянні з його попередніми успіхами. При організації особистісно зорієнтованого уроку професійна позиція вчителя повинна полягати в тому, щоб знати та шанобливо  ставитися до будь-якого висловлювання учня за змістом обговорюваної теми. Треба подумати не тільки який матеріал він буде повідомляти, але й які змістовні характеристики із приводу цього матеріалу  можливі в суб`єктивному досвіді учнів; що варто зробити, щоб обговорити дитячі «версії» не в оцінній ситуації (правильно - неправильно ), а в рівноправному  діалозі.
      Важливе місце в особистісно орієнтованому навчанні посідають інтерактивні технології. Термін «інтерактивний» (з англ. Inter – взаємний, aсt – діяти), означає здатний до взаємних дій, діалогу. Інтерактивне  навчання, за визначенням О.Пометун – це спеціальна форма організації пізнавальної діяльності учнів, яка має на меті створення комфортних  умов навчання, за яких кожний  учень відчуває свою успішність, інтелектуальну  спроможність. Це співнавчання, взаємонавчання, де і учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання, розуміють, що вони роблять, рефлексують із приводу того, що вони знають, уміють і здійснюють.

     Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв’язання проблеми на основі аналізу обставин і відповідної ситуації. Воно ефективно сприяє формуванню навичок і вмінь, виробленню цінностей, створенню атмосфери співпраці, взаємодії, дає змогу вчителю стати справжнім лідером дитячого колективу.


Вправи та технології, які я використовую на уроках

         На першому етапі уроку я вмотивовує наступну діяльність, позитивно спрямовую учнів на працю. Тут важливо врахувати особистий досвід учнів щодо проблеми уроку. Тому використовую , залежно від предмета, психологічний тренінг, математичну розминку, підготовку мовного апарату та дихання до читання,- музичний , театральний момент.
Наприклад, на уроках читання застосовую завдання для підготовки мовного апарату:
- Як бдзичить бджілка?
- Загасіть свічку;
- «Полепечіть» як жабка;
- Пограймо язичком у футбол.
     На початку уроку створюю психологічний клімат: подаруйте посмішку один одному; закрий очі і уявіть, що ми з вами знаходимось серед квітучої галявини, поблизу тече струмочок, світить ясне сонечко, ми босоніж побігали по галявині, вдихнули аромат квітів, умилися водичкою з цілющого струмочка і повернулися на урок. Який ваш настрій?

   На уроках математики систематично використовую математичні розминки.

Якими прийомами може користуватись учитель на цьому етапі уроку, щоб зацікавити учнів?
 ·    Актуальна мета : Наприклад, під час вивчення теми «Літр» у першому класі пропоную розіграти ситуацію в магазині: купівля молока , води тощо.
·    Інтрига: На уроці природознавства під час вивчення теми «Тварини» задаю дітям запитання: « Кит - риба чи звір?»
·    Проблематизація: Постає проблема , яку потрібно вирішити. Наприклад : «Як вдається вижити живим організмам при низьких температурах?»
·    Фантастична ситуація. На свої уроки я часто «запрошую» фантастичних героїв: роботів, чаклунок. Разом із дітьми здійснюємо подорож в фантастичні країни, місця.
Впіймай помилку: Пояснюючи новий матеріал, я зумисне припускаюсь помилки. Доцільно привчати дітей миттєво реагувати на них , розвивати уважність.
Наприклад, під час вивчення теми «Одиниці вимірювання довжини» у 4 класі пропоную учням знайти помилку:
             1м=10дм
             1м=100см
             1м=100мм
             1км=1000м
             1дм=100см
             1см=100мм

На уроках читання під час первинного ознайомлення з текстом. Читаючи твір допускаю помилки.

·    Прес-конференція: Цей прийом використовується, починаючи з 3-4 класу. На своїх уроках я часто частково розкриваю тему, пропонуючи учням завершити її розкриття, використовуючи підручники, посібники тощо. Даний прийом часто використовую на уроках природознавства. Наприклад при вивченні теми «Сонячна система», «Як обертається Земля». При цьому використовую метод «Робота в групах».
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм» спонукає учнів проявляти увагу та творчість, дає можливість їм вільно висловлювати свої думки.
Мета «Мозкового штурму» чи «Мозкової атаки» полягає в тому, щоб зібрати якомога більше ідей. Указаний прийом застосувала на уроці з природознавства по темі: «Пристосування тварин»
-  Які характерні ознаки звірів? Комах? Риб? Плазунів? Птахів?
-  Як поділяються тварини за способом живлення?
-  Що є середовищем для існування звірів?
-  Яке значення комах у природі?
-  Яке значення тварин у природі і в житті людини?
-  Що загрожує тваринам? Як цьому запобігти?
   Також використовую метод «МІКРОФОН»
   - Як людина може охороняти тварин?
Інтерактивну вправу «Очікування»
- знаючи тему уроку, запишіть на аркушах паперу , що ви хочете дізнатися сьогодні, які передбачаєте види діяльності на уроці.

ІНТЕРАКТИВНИЙ МЕТОД „ПРЕСС”.

(Розв’язання логічних завдань „Що зайве? Чому?”)
- Небо, Місяць, вода, зорі, пісок, карта.
- Дуб, камінь, Сонце, повітря.
-  Слон, ластівка, робітник, земля, комар.
Широко використовую метод “ЗАЙМИ ПОЗИЦІЮ”  На дошці декілька варіантів відповідей на запитання.
Діти обговорюють запитання в групах. Потім представник кожної групи підходить до того номера на стіні в класі, яку відповідь вважає група правильною. Обґрунтовує свій вибір.
Який ґрунт найродючіший?
1) у якому багато корінців;
2) у якому багато мінеральних солей (поживних речовин);
3) у якому багато піску.
Застосовую вправу « Розшифруй прислів` я!
6, 19, 2, 21, 7    6,12,16,19   21, 19,2,11   22,17,12,16,19.
(Добре діло роби сміло)


Питання, як зберегти і розвинути унікальні можливості молодшого школяра, завжди було предметом уваги. Вирішення цієї проблеми неможливе без урахування психофізіологічних особливостей дитини. Це стало провідною ідеєю мого пошуку.
Свою діяльність спрямовую на створення системи сприятливо-стимулюючнх умов для розвитку особистості молодшого школяра на уроках, у позакласній роботі, самоосвіті учнів, залучаю батьків до навчально-виховного процесу.
Мотиваційна сфера кожної дитини глибоко індивідуальна. У кожному класі є щонайменше п'ять груп дітей з різним ставленням до навчальної діяльності. Тому слід використовувати широкий діапазон "стимулів",щоб впливати на мотивацію кожного учня. Формування мотивації залежить від певних аспектів, які впливають на створення комфортних умов для навчання кожного.
Використовую ситуації зацікавленості, постановки проблемних та пізнавальних запитань. В.О.Сухомлинський закликав: "Добивайтеся того, щоб учні ваші побачили, відчули незрозуміле, щоб перед ними постало питання. Якщо вам удалося цього досягти - маєте половину успіху. Адже запитання збуджують бажання знати"

Сприятливо-стимулюючі умови для розвитку особистості моїх учнів створюю за такими напрямками.
1)    Розподіл дітей за групами:
·    за типологією особистості в спілкуванні;
·    за інтересами, номерами, персонажами тощо;
·    за провідним типом мислення;
2)    Розробка варіативних завдань для кожної групи;
3)    Виконання вправ на розвиток моторики;
4)    Розвиток усіх видів пам'яті та формування основної компетентності - уміння вчитися:

Враховуючи відмінності учнів щодо сприйняття матеріалу цілісно або частинами, на слух чи зорово, намагаюся постійно поєднувати словесні та наочні методи здобуття інформації, індивідуальні, фронтальні, парні та групові форми робота. Враховуючи схильність одних дітей до теорії, а інших до практики, обов'язково розподіляю їх на групи і даю кожній групі відповідні завдання (залежно від завдань уроку)
1. Інформатори - працюють з теоретичним матеріалом, учаться виділяти головне, узагальнювати, робити висновки.
2. Аналітики-експерти - працюють зі знаковою інформацією, складають схеми, опорні конспекти .
3.    Мислителі - шукають різні варіанти вирішення проблеми, дають поштовх для дискусії.
4.    Художники - вимальовують образ понять, спираються на наочно-образне мислення.
5.    Фантасти - користуються прийомом «оживлення» тощо.
6.    Літературознавці - наводять приклади з літератури.
Для подолання труднощів, пов'язаних з недостатньою сформованістю рухових умінь, приділяю багато уваги вправам на розвиток моторики.
1.    "Закінчи малюнок".
2.    Графічні диктанти.
3.    Гімнастика для пальців.
4.    Створення фону сторінки "Зошита з читання".
5.    Чернетка "Іншою рукою".
Особливу увагу приділяю розвитку всіх видів пам'яті. Упевнена, якщо не приділяти належної уваги основним процесам пам'яті - запам'ятовуванню, зберіганню, відтворюванню тощо, учні не зможуть оволодіти прийомами раціонального запам'ятовування.
У молодшому шкільному віці діти насамперед запам'ятовують матеріал, який їм дають наочно, у формі реальних предметів (або їх зображень). Щоб навчальний матеріал було засвоєно, в учнів повинна постійно працюватити уява, створюватися образи та їх нові комбінації.
Організація інтерактивного навчання передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор спільне вирішення проблем на основі аналізу відповідної навчальної ситуації, сприяє формуванню атмосфери співробітництва, взаємодії, дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу.



Приклад конспекту уроку з природознавства з використанням інтерактивних методів навчання
Тема: Молочний Шлях — наша Галактика. Сучасні уявлення про Всесвіт

Мета: розширити уявлення учнів про будову Всесвіту; розповісти про сучасні уявлення про Всесвіт; вчити характеризувати Молочний Шлях як нашу Галактику; продовжити формування інтелектуальних умінь: аналізувати, порівнювати, узагальнювати і систематизувати; розвивати творчу ініціативу; виховувати інтерес до навчання.

Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
     1. Відповіді на запитання для повторення з рубрики «Перевір себе» (с. 24)
     2. Презентація малюнків і розповідей про одне з уподобаних сузір’їв
     3. Самостійна робота
— Оберіть ознаки, що відповідають Сонцю і Землі.
1. Куляста форма.
2. Джерело світла і тепла.
3. Не випромінює власного світла і тепла.
4. Планета.
5. Розжарене небесне тіло.
6. Знаходиться в центрі Сонячної системи.
7. Обертається навколо своєї осі.
8. Рухається навколо центру Сонячної системи по своїй орбіті.
9. Спостерігається зміна пір року.
10. Зоря.
11. Відбувається зміна дня і ночі.
     Ключ до відповіді:
СОНЦЕ:                 ЗЕМЛЯ:
1, 2, 5, 6, 7, 10.           1, 3, 4, 7, 8, 9, 11.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви більше дізнаєтеся про Всесвіт.

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
     1. Розповідь учителя про Чумацький шлях
— Чому запалюються зірки? Скільки їх сяє вночі? Чи далеко вони від нас? Чи є межі у зоряного Всесвіту?
     З глибокої давнини людина замислювалася над цими і багатьма іншими питаннями, прагнула зрозуміти й осмислити устрій того великого світу, у якому вона живе.
     Як же можна орієнтуватися за зірками, якщо їх на небі безліч? Легко заплутатися в цій великій кількості яскравих точок. Але, по-перше, зірок, видимих неозброєним оком, не так уже багато,— всього біля 3 000, а найбільш яскравих і цікавих — близько 30, і в нашій півкулі деякі з них зовсім не видно.
     По-друге, людський мозок улаштований таким чином, що в уявному хаосі він хоче відшукати осмислені фігури. Самі того не бажаючи, ми шукаємо й упізнаємо в контурах дерев, хмар, гір знайомі контури людей, тварин, предметів. Це не просто гра, а глибоко укорінена властивість людської свідомості. Є підстави вважати, що ще на зорі людства люди почали орієнтуватися серед безлічі зірок, бачачи уявним поглядом фігури, які утворюються групами зірок, що полегшує завдання. Такі зоряні фігури або поєднання зірок називаються... (сузір’ями). Поняття «сузір’я» дослівно означає «зоряна картина».
     — Звідки прийшли до нас назви багатьох сузір’їв? (З Древньої Греції)
     — З ким пов’язані ці назви? (З персонажами різних міфів і легенд)
     — На початку XVII століття винахід телескопа дозволив побачити 6 000 зірок на зоряному небі. Але залежно від території і місця розташування ми бачимо близько 2 000 зірок (оскільки половина неба закрита Землею).
     — Що ви знаєте про сузір’я? Скільки їх?
     — Отже, усього налічують 88 сузір’їв, 33 із них носять назву тварин. Земля, немов коник у каруселі, летить навколо Сонця по великому кругу. Витрачаючи на один оберт рівно рік, вона щомісяця зустрічає нове сузір’я. Більшості із них древні греки дали назву тварин. Ось і вийшов круг тварин, або грецькою — зодіак.
     В основі слова «зодіак» лежать грецькі слова «тварина» і «круг». Таким чином, його буквальний переклад означає «круг тварин». І дійсно, 11 зодіакальних сузір’їв з 12 (виняток становлять Терези) носять назви живих істот: Овен, Телець, Близнюки, Рак, Лев, Діва, Скорпіон, Стрілець, Козеріг, Водолій, Риби.
     — Наша Сонячна система — маленька частка величезної зоряної системи, яку називають Галактикою. До Галактики входять усі ті зірки, які ми бачимо в сузір’ях і неозброєним оком, і в телескоп. Наша Галактика називається Чумацький Шлях (Молочний шлях), частину її ми можемо спостерігати ясною, зоряною ніччю, що простягнулася подібно до намиста з коштовних каменів від одного краю неба до іншого.
     Довгий час природа Чумацького Шляху залишалася невідомою. Учені вважали, що це сяйво в повітрі нашої планети. Тільки у 1609 році Галілео Галілей за допомогою телескопа з’ясував, що Чумацький Шлях складається з безлічі зірок. У телескоп видно і скупчення слабких, далеких зірок, і скупчення яскравих, близьких зірок.
     Отже, Галактика — це величезне скупчення зірок, зоряна система. Існує міф древніх греків про те, що Чумацький Шлях нагадав їм молоко, що приснуло з грудей богині Гери.
     Відстань між зірками така велика, що її незручно вимірювати в кілометрах. Тому астрономи користуються особливою одиницею довжини під назвою світловий рік.
     Раніше вважали, що між зірками — порожнеча. Але потім визначили, що простір між зірками заповнений розрідженим газом і твердими частинками — міжзоряним пилом. Міжзоряний газ складається з водню і гелію. Міжзоряна речовина є тим матеріалом, з якого утворюються нові зірки і планети. Учені вважають, що наша Галактика виникла 12 млрд років тому з гігантської хмари, що оберталася, утвореної в основному воднем і гелієм.
     Галактика Чумацький Шлях знаходиться у постійному русі. Вона обертається й водночас «мчиться» в космічному просторі з величезною швидкістю. Наша Сонячна система обертається навколо центру Галактики.
   
     2. Розповідь учителя про сучасні уявлення про Всесвіт
     — Який вклад вніс Галілей у вивчення будови Всесвіту? (Галілео Галілей уперше використав телескоп.)
     — Чим система будови Всесвіту, створена Коперником, відрізняється від
системи Всесвіту за думкою Птолемея? (Земля обертається навколо Сонця. Центром світу є Сонце, навколо якого рухаються всі планети, обертаючись одночасно навколо своїх осей. Зірки нерухомі і знаходяться на величезних відстанях від Землі і Сонця.)
     — Яку модель Усесвіту пропонує сучасна наука?
     — З часів Галілея і Коперника минуло багато часу, протягом якого були відкриті нові планети, вдосконалені методи дослідження небесних тіл, поліпшена техніка, що використовується під час спостережень.
     Понад сорок років тому людству навіть удалося зробити перший крок за межі Землі, були створені супутники і космічні ракети. У 1957 році у навколоземний простір був запущений найперший космічний супутник, завдяки чому вчені могли вести спостереження без спотворень. Ці спотворення з’являлися через те, що атмосфера нашої планети може затримувати випромінювання деяких небесних тіл, внаслідок чого дані виходили неточні.
     3 листопада 1957 року на навколоземну орбіту вирушив перший космічний мандрівник — собака Лайка (малюнок). 19 серпня 1960 року були відправлені собаки Білка і Стрілка (малюнок), які провели на орбіті 24 години, а повернулися на Землю у спеціальній катапультуючій капсулі.
     Проривом у розвитку вивчення космосу був політ першої людини, здійснений 12 квітня 1961 року. Перший космонавт Юрій Олексійович Гагарін (фото) провів на навколоземній орбіті 108 хвилин, упродовж яких було вивчено, як людина поводиться в космосі і як почувається в умовах невагомості.
     Проаналізувавши отримані дані, сучасні вчені пропонують таку модель Всесвіту: наша Сонячна система входить до складу Галактики (гігантського скупчення зірок) під назвою Чумацький Шлях (фото). Наша та інші галактики, у свою чергу, утворюють скупчення галактик (фото), а вони — надскупчення (фото). Світ Усесвіту дуже різноманітний і вміщує незліченну кількість небесних тіл та їх систем.
     Таким чином, якщо уявити, що Земля — це наш космічний будинок, то в пізнанні Всесвіту ми лише тільки крок за поріг цього будинку.
     3. Робота за підручником (с. 24–26)
     Вправа «Мікрофон»
Учні відповідають на запитання на с. 24.
— Що називають Молочним Шляхом?
— Які ще існують назви цього скупчення зірок?
Учитель пропонує учням розглянути карту зоряного неба і виконати завдання на с. 25.
— Розкажіть, про що ви прочитали у «Бібліотечці природодослідника».
— Прочитайте і запам’ятайте висновки на с. 26.
— Якими словами ви збагатили на уроці свій словник?
     4. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
     1. Робота за фотографіями
— Чим подібні Місяць і штучний супутник Землі? Чим відрізняються?
— Яке значення для людства мають штучні супутники Землі?
— Які сучасні прилади та апарати для дослідження Всесвіту використовує людина?
— Розгляньте портрети відомих космонавтів: Юрія Гагаріна, Леоніда Каденюка і Сергія Корольова. Яку помилку ви помітили?
     2. Робота в парах
1. Галактика — це:
     а) Сонце і планети, що обертаються навколо нього;
     б) декілька зірок;
     в) гігантське скупчення зірок.
2. Сонячна система знаходиться в Галактиці:
     а) Велика Хмара Магеллана;
     б) Туманність Андромеди;
     в) Мала Хмара Магеллана;
     г) Чумацький Шлях.
3. Скупчення зірок, що тягнеться світлою смугою з півдня на північ,— це:
     а) Зоряний шлях;         б) Чумацький шлях.
4. Земля — це:
     а) планета;
     б) зоря;
     в) супутник.
5. Планети — це небесні тіла, які світяться:
     а) власним світлом;        б) світлом, відбитим від Сонця.
6. До Сонячної системи входять:
     а) 8 планет;
     б) 10 планет;
     в) 3 планети.
7. Найдальша планета від Сонця:
     а) Меркурій;
     б) Нептун;
     в) Земля.
8. У кожної планети є:
     а) однакова кількість супутників;      б) різна кількість супутників.
9. Наша планета знаходиться на:
     а) 2-му місці від Сонця;              б) 3-му місці від Сонця.
     3. Гра «Так чи ні?»
·    Сонце — найближча до Землі зоря. Так чи ні?
·    Сонце — це гігантська палаюча куля. Так чи ні?
·    Сонце за розмірами майже таке, як Місяць. Так чи ні?
·    Сонце належить до зірок-карликів. Так чи ні?
·    Чумацький Шлях — це особливе сяйво у повітрі нашої планети. Так чи ні?
·    Галактика — це величезне скупчення зірок, зоряна система. Так чи ні?
·    У центрі Галактики знаходиться Сонце. Так чи ні?
     4. Гра «П’ять речень»
Учні в п’яти реченнях формулюють засвоєні на уроці знання.

VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що таке Сонячна система?
— Що знаходиться в центрі Сонячної системи? (Сонце)
— Що таке Сонце? (Велика зірка)
— Що таке Галактика?
— Яку назву має наша Галактика? (Молочний Шлях)

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Підручник (с. 24–26).
Навчальний проект. «Мандрівка просторами Всесвіту, про яку ти мрієш» (за вибором),






    Організація роботи на уроках математики за інтерактивними технологіями

Для того, щоб учень добре навчався, протягом уроку він повинен постійно бути включений у процес учіння шляхом спілкування з учнями, учителем. Уроки математики, організовані за інтерактивними технологіями, сприяють розвитку мислення учнів, уміння вислухати товариша і зробити свої висновки, вчать поважати думку іншого та аргументувати свою тощо .
На уроках математики можна застосувати групову навчальну діяльність — це модель організації навчання у малих групах учнів, об'єднаних спільною навчальною метою, Важливим елементом при організації такого навчання є позитивна взаємозалежність членів групи, коли для всіх стає цілком зрозуміло, що:
а)    зусилля кожного члена групи потрібні й незамінні для успіху всієї групи;
б)    кожний член групи робить унікальний внесок у спільні зусилля групи завдяки його можливостям чи ролі під час виконання завдання.
Найчастіше парну і групову роботу проводять на етапі застосування набутих знань.
Уроки математики за інтерактивними технологіями можна проводити в усіх початкових класах. В даному випадку різниця може полягати у виборі методів навчання залежно від вікових особливостей учнів. У 1 і 2 класах можна застосовувати більше унаочнення, роздаткового матеріалу, шаблонів, тоді як у 4-му класі - давати більшу кількість самостійних завдань. Фактично вчитель застосовує групові форми роботи, але на новому змістовому і конструктивному витку.
 Особливість виконання вправ за інтерактивними технологіями полягає у тому, що будь-яка вправа або завдання складається з трьох елементів: 1) інструкція; 2) дія; 3) рефлексія (осмислення), тобто спочатку іде пояснення як робити, далі учні виконують завдання, а в процесі рефлексії пояснюють, чому саме такий варіант, шлях, дію вибрали.
Всі учасники уроку повинні бути позитивними (так краще сприймається і засвоюється інформація). Тому так важливо у спілкуванні обходитись без частки не, намагатись замінити слово з не - на інше. Наприклад: "не перебивати один одного" - "бути толерантними". Учні повинні намагатись уникати слів "розподілятись", "розділитись" у групи, пари, трійки... Запам'ятайте: учасники навчального процесу ОБ'ЄДНУЮТЬСЯ у пари, трійки, групи тощо. Вже на занятті ми таким чином закладаємо здатність учнів до об'єднання, до праці "разом", до об'єднаної країни, держави або нації.
Все, що пропонують учасники навчального процесу, має бути прийняте і обговорене. Потріьно запобігати оцінки у вигляді "правильна відповідь", "неправильна відповідь", "добре", "погано". Учитель на уроці лише допомагає опанувати інформацію аудиторії і прийняти власні рішення, висновки тощо. Треба стежте за тим, щоб хтось не залишивсь поза увагою, осторонь від обговорення.
Рішення груп, особистостей треба сприймати серйозно, щоб налагодити процес навчання у взаємодії і розвитку навичок критичного мислення. З аудиторією не забороняється жартувати, говорити компліменти, підбадьорювати, бажано лише не відволікати увагу учнів і з повагою ставитись до всіх виступів.


Поєднуючи інтерактивні технології з традиційними методами навчання вчитель не тільки навчає своїх учнів математики, а й розвиває особистіні якості школяра. Кожний з перелічених методів учить дитину мислити самостійно, працювати в колективі, критично міркувати (оскільки він не завжди погоджується з "обраною" позицією).
Найкориснішим при такому навчанні є те, що зникає негативне ставлення до предмета, адже немає нічого складного, коли вчити разом зі своїм товаришем - можеш його виправити, а він може Щось підказати.


Система уроків з математики, проведена за інтерактивними технологіями, дозволяє нам зробити висновки про те, що це надзвичайно цікаві для дітей уроки, які сприяють активізації навчання школярів, здружують їх, формують у них відповідальність за себе і за колектив, покращують мовленнєві здібності тощо.

Урок математики, проведений з використанням інтерактивних технологій


ТЕМА. Усне множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа. Складні задачі, розв’язання яких вимагає знаходження дробу від числа.
МЕТА. Закріплювати вміння учнів виконувати усне множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні числа. Удосконалювати вміння розв’язувати складні задачі, розв’язування яких вимагає знаходження дробу від числа. Розвивати обчислювальні навички, логічне мислення, самостійність, організованість, навички колективної співпраці і взаємодопомоги, інтерес до математики.
Хід уроку

 І. Організація. Привітання.

А тепер усміхніться самі до себе, усміхніться до мене, поділіться гарним настроєм з товаришем.
 Я б дуже хотіла, щоб такий настрій у Вас був до кінця уроку.

ІІ. Мотивація навчально-пізнавальної діяльності.
Любі дітки! Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з Вами будемо подорожувати до міста Математики. А щоб дістатися до цього чарівного місця, ми будемо виконувати різні завдання. А щоб їх виконати потрібно буде застосовувати ті завдання, які Ви засвоїли на уроках математики. А працювати на цьому уроці ми будемо під таким гаслом:
Щоб добре нам навчатись,
Треба всім старатись
. На уроці не лінитись
 І старанно всім трудитись.
 Будуть в нас знання міцні
 І ми будем ─ всі знавці.
Бажаю вам успіхів!

ІІІ. Повідомлення теми і мети.

Сьогодні на уроці ми повторимо множення двоцифрових і круглих багатоцифрових чисел на розрядні, будемо продовжувати розв’язування задач, яких вимагає знаходження дробу від числа.

IV. Актуалізація опорних знань.

Вашим екскурсоводом буду я, а ви будете моїми помічниками.
 І так ми на шосе «Усний рахунок»
( за таблицею)

Молодці! Із цим завданням справилась, подорож наша триває.
Ми наближаємося до майданчика «Математичне мислення»
Усний рахунок
 а) записати число, яке містить 900 одиниць другого класу і 9 одиниць першого класу;
 б) добуток чисел 60 і 40;
в) частку чисел 900 і 300;
г) чому дорівнює 1/8 від 720;
 д) чому дорівнює 2/5 від 45;
е) знайти число, якщо 1/3 його дорівнює 90.
 Відповідь: 900 009, 2400, 3, 90, 18, 270.
Взаємоперевірка.

V. Розвиток математичних знань.

 Ми на зупинці «Парк обчислень».
Сьогодні ми з вами закріпимноження двоцифрових і круглих багатоцифрових на розрядні числа.
Завдання 703 (по варіантах)
І варіант ─ верхній рядок: 650; 30 000; 960 000, 7 400.
 ІІ варіант ─ нижній рядок: 660; 32 000; 2 400; 100 000.
 Перевірка прикладів.
Наша зупинка «Площа задач»
VI. Робота над задачею № 707.
Технологія  «Мозковий штурм»
Що означає число 4? (зібрали до обіду)
 Що означає число 2? (зібрали після обіду)
 Що означає число 60? (зібрали всього)
Яке запитання задачі?
Чи можемо зразу дати відповідь?
 А що треба спочатку дізнатися? (Скільки зібрали до обіду і після обіду?) Дайте відповідь на основне питання. Складіть задачу за скороченим записом і розв’яжіть її.
 Складіть задачу за таблицею і розв’яжіть її.
Після аналізу діти записують задачу в зошитах.

1. Робота в групах.
Задачі на величини.
2. Наступна зупинка «Алея відпочинку».

VII. Фізкультхвилинка.

VIII. Розумова розминка.
Завдання № 706.
Два приклади із записом на дошці та детальним поясненням, третій ─ самостійно, четвертий ─ в парі. 28 784: 7 = 4 112 37 054 * 5 = 185 270 2 707 – 987 = 1 720 19 м 4 см : 8 = 238 см

IX. Геометрична зупинка.

X. Ось і підходить до кінця наша подорож
. Ми з вами на вулиці Підсумковій. Де ми з вами побували? Що цікавого дізналися ? Чи сподобалось вам місто?

Розвиток особистості школяра в умовах модернізації навчально – виховного процесу.
До переліку особистісно - орієнтованих технологій, які можна використовувати на уроках в початко­вій школі, належать Вальдорфська педагогіка, методика Марії Монтессорі, групові форми навчальної діяльності, розвивальне навчання, технологія колективного вихован­ня, педагогічна технологія "Створення ситуації успіху", сугестивна технологія, робота над навчальним проектом.
Особистісно орієнтоване навчання стало предметом досліджень таких психологів і педагогів, як Ш Амонашвілі, Г.Балл, І.Бех, Н.Бібік, О.Біляєв, В.Бондар, Є.Бондаревська, Л.Варзацька, М.Вашуленко, А.Каніщенко, Г.Костюк, О.Савченко, В.Сухомлинський, А.Хугорський, І.Якиманська та ін.

У молодшому шкільному віці формуються різні типи й види мислення, їх основні якості та властивості, розу­мові операції, закладаються передумови для розвитку стилю розумової діяльності. Саме на цьому етапі починає виявлятися творчий потенціал особистості. Найбільший вплив на розвиток пізнавальної сфери дитини, у тому числі її творчого мислення, має організований відповід­ним чином процес навчання.
Учені виокремлюють чотири рівні розвитку творчого мислення молодших школярів: рівень репродуктивних дій; самостійного продукування цілей; самостійного пла­нування та самостійного здійснення всіх основних видів продуктивних розумових дій.
Великий вплив на творчий розвиток дитини мають математичні вправи творчого характеру. Скажімо, під час виконання співанок діти не лише вивчають текст пісні, а й інсценізують її, закріплюють навички лічби і запам'ято­вують геометричні фігури. Вагомим у творчому розвитку дитини є взаємозв'язок батьків з педагогічним колекти­вом, адже набуті під час уроків знання необхідно закріпити вдома.
 Практичне використання творчих прийомів на уроках математики сприяє активізації мисленнєвих процесів, підвищує інтерес до навчального предмета, самостійність і впевненість в своїх силах. Так, творча робота над задачею включаючи різні підходи до її розв'язання (розв’язування задач різними способами, складання задач, складання обернених задач до наведеної, складання задач за числовим виразом, за коротким записом, зміна запитання задачі, зміна елементів, зміна деяких зв'язків, зміна сюжету задачі та порівняння задач), забезпечуватиме гнучкість мислення.
Продуктами інноваційної педагогічної діяльності є нововведення, що позитивно змінюють систему освіти, визначають її розвиток і характеризуються як нові чи вдосконалені. Наприклад, Інтерактивне навчання поля­гає в чому, що навчальний процес відбувається за умови постійної взаємодії всіх учнів. Воно дає змогу педагогові стати справжнім лідером дитячого колективу базується на співпраці, взаємонавчанні вчитель - учень, учень - учень При цьому вчитель і учень - рівноправні, рівнозначні суб'єкти навчання. Це такі вправи, як: "Карусель Робота в групах", "Мікрофон","Мозкова атака", "Навчаючи - вчуся" , "Дерево рішень ".



Пізнавальні завдання для розвитку творчих здібностей особистості
На початку XXI ст. в теорії і практиці навчання особливо гостро стоїть питання про розвиток творчих здібностей учнів. Це пов'язано з тим, що орієнтація шкіл на формування в учнів в основному репродуктивного мислення призвела до того, що більшість випускників, які на відмінно знали шкільну програму, не вміють використовувати отримані в школі знання в нестандартній ситуації, під час розв'язання проблемних завдань у різних сферах суспільного житія. На жаль, у більшості нинішніх випускників загальноосвітніх шкіл не розвинене творче мислення, вони слабо підготовлені до узагальнення отриманої інформації, перетворення її в гнучкі системи, придатні для застосування в різних життєвих ситуаціях; фактично не підготовлені до творчого аналізу ситуації. Проте, відомо, що діти від природи допитливі і сповнені бажання вчитися. Для того, щоб кожна дитина могла розвинути свої творчі можливості, необхідне розумне керівництво з боку вчителя. Найголовнішим завданням педагога на кожному уроці навчально-виховного процесу має стати
 розвиток у дитини гнучкості мислення. А для цього треба перетворити кожен урок у школі на урок мислення-спілкування, де істина постає як суперечка про істину, як діалог. Під час такого діалогу важливо навчити кожну дитину розмірковувати, гнучко підходити до розв'язання проблем, знаходити нові, оригінальні рішення, для того, щоб відчути задоволення від навчання.
З метою розвитку творчих можливостей (здібностей) у кожної дитини вчителеві необхідно на кожному уроці застосовувати пізнавальні (творчі) завдання. Такі завдання мають складати систему, яка дасть змогу сформувати і розвинути всю різноманітність інтелектуальної і творчої діяльності учнів та забезпечити перехід від репродуктивних, формально-логічних дій до творчих. Кожному вчителеві треба пам'ятати, що творчі здібності забезпечують швидке набуття знань та умінь, закріплення й ефективне застосування їх на практиці. А це означає, що для розвитку творчих здібностей велике значення має розвиток психічних процесів — пам'яті, уваги, уяви тощо. Саме ці якості, за даними психологів, — основа для розвитку продуктивного мислення і творчих здібностей учнів.
Свого часу Е.Кант писав, що пам'ять має три важливі якості: швидкість і міцність запам'ятовування та моторність пригадування. Саме ця моторність, або, висловлюючись сучасною мовою, готовність пам'яті, — найважливіша умова розвитку творчих здібностей. Вчені довели, що для виникнення "осяяння" дуже важливо в потрібний момент згадати те, що є основою для творчого розв'язання проблеми і входить до фонду необхідних знань. Саме розвинуте мислення виявляє себе в раціональних засобах запам'ятовування і пригадування.


Отже, виходячи із вищезазначеного, вчителеві на кожному уроці необхідно розвивати творчі здібності учня на основі спеціально розроблених логічно-пошукових задач, введення раціональних прийомів, спрямованих на організацію керованої (а не шляхом спроб і помилок) діяльності учнів. Пропоную ряд творчих завдань, за допомогою яких учитель може розвинути пізнавальні процеси: пам'ять, увагу, уяву, швидкість реакції, асоціативність, абстрактність мислення в учнів.

ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЗОРОВОЇ ТА СЛУХОВОЇ ПАМ'ЯТІ
1.   Прочитайте тричі написані нижче слова, спробуйте їх запам'ятати.
МАТИ     ДІТИ   ЛЮДИНА   БРАТ
ДОБРОТА ТЬОТЯ   ЧОЛОВІК   ДИТИНА
Тепер ці слова закрийте аркушем паперу і письмово дайте відповіді на наступні запитання.
• Скільки букв в останньому слові?
• Скільки слів містить у собі тільки один склад?
• Запишіть перше слово третього стовпчика.
• Скільки слів закінчуються на приголосний? Запишіть їх.
• Скільки слів закінчуються на букву а? Запишіть їх.
• Запишіть всі слова з буквосполученням <ьо >.
2. Прочитайте один раз текст і дайте відповідь на запитання (під час відповіді дивитися в умову не можна). Текст написаний на дошці або для кожного учня на аркуші паперу.
• Хлопчик пішов до магазину і купив 100 грамів печива, 2 літри соку, 1 кг 500 г масла, 600 г цукерок.
Скільки борошна має купити хлопчик, щоб загальна вага всієї покупки дорівнювала 5кг?
3.Уважно прослухайте один раз текст, а потім дайте відповіді на запитання:
"Одного разу на початку осені Мишко з мамою Оленою Сергіївною та батьком Дмитром Івановичем запросили в село на день народження дідуся Івана. Родина виїхала в гості о восьмій ранку поїздом з Київського вокзалу. їхати треба не дуже довго: потрібна зупинка — сьома з кінця. Дідусь був дуже радий зустрічі з онуком".
• Як називатимуть Мишка, коли він стане дорослим ?
• На якій зупинці вони вийшли, якщо на цьому маршруті всього 12 зупинок?
• Чиїм батьком був дідусь Іван — тата чи мами?
• Скільки часу вони добиралися до села, якщо від станції до станції поїзд їде б хвилин?
• О котрій годині вони вийшли з поїзда?
ЗАВДАННЯ НА ТРЕНУВАННЯ ПАМ'ЯТІ, УВАГИ ТА ШВИДКОСТІ РЕАКЦІЇ

1. Уважно прослухайте текст. (Учитель читає текст один раз). А потім спробуйте дати точну відповідь на запитання.
• Три хлопчики і чотири дівчинки вирішили піти в кіно. Але квитків на всіх не вистачило. Тому Сергію, Юлі та Маші довелося повернутися додому. Скільки дівчаток і скільки хлопчиків змогли подивитися фільм?
• Брат і сестра замінили кожну букву свого імені її порядковим номером в алфавіті. Вийшло: 3 6 17 1 та 5 10 13 1. Як звати, хлопчика і дівчину?
• Щоб дійти до роботи, Івану Петровичу потрібно півтори години. Ввечері він повертається додому тією ж дорогою за 90 хвилин. Як можна пояснити таку різницю в часі?
• Скільки горіхів у порожній склянці?
• О сьомій годині суботнім вечором зустрілися давні знайомі — дядько Петра, Петро з сестрою, Іван Андрійович, Ірина з братом та тітка Марія з двома онуками. Весела компанія вирішила піти в кіно. Скільки квитків вони купили? Який день тижня це був?
• Олена згадала,що в наступну п'ятницю — Міжнародний жіночий день, а вона ще не підготувала мамі подарунок. Яке було число?
2. Вчитель протягом 5 секунд демонструє дітям числовий ряд і просить-його запам'ятати. Потім закриває його і тільки після цього ставить запитання, на яке учні відповідають письмово.
• 5, 12, 41, 3, 6, 8, 32, 19
Яке число в цьому ряду найбільше, яке найменше?
• 5, 2, 18, 53, 8, 34, 25, 7, 16, 46, 73, 4
Скільки всього чисел у цьому ряду?
• 9, 45, 42, 7, 14, 9
Запищіть третє число цього ряду.
• 2,1,7,3.
Запишіть суму чисел цього ряду.
• 48,5,43,2,31,7,21,11,52,9
Запишіть перше і передостаннє числа даного ряду.
3. Це завдання зорієнтоване на поповнення вашого словникового запасу і на розвиток мовлення. Напишіть за одну хвилину поряд з кожним почутим прикметником іменник, який підходить за змістом до цього прикметника, стоїть у тому ж роді і числі.
Вчитель називає прикметники, учні добирають і записують до них іменники, повторювати слова не можна.
Наприклад. Чарівна — паличка.
Гострий, дружній, дзвінка, міський, класний, сердитий, похмурий, тепле, ранкові, військове.
4. З кожного рядка виберіть лише ті букви, які не повторюються, і складіть з них побажання. На всю роботу відводиться дві хвилини. (Вчитель записує ряди букв на дошці або видає кожному учневі відповідну заготовку на аркуші паперу).
 А  О  Н О О Е А Д Д
 Х  П  А Р П Й Р И И
 Е  П  В Ф Е А Ф П М
 В Ю  Л  З Л А Ю Л Ю
 Г Ц   И Д  Ц Ж Г Ц Г
 Щ З  С  У  З  Т А  З  У
О  А  Ь  А  Т  О  И О А
Відповідь. Нехай вам завжди щастить.
5. Замініть даний опис у кожному стовпчику буквами, і ви зможете прочитати два слова. На все завдання вам дається три хвилини. (Вчитель записує завдання на дошці).
Буква після букви К,
 буква перед К,
буква після Л,
кругла буква алфавіту,
 буква перед О.
 Відповідь. Лимон.

Друга буква алфавіту,
 буква після букви Т,
 буква перед М,
 буква перед Л,
перша буква алфавіту.
 Відповідь. Булка.
6. Розв'яжіть наступні завдання. Для цього вам потрібно в наборі букв знайти по два слова.
• Вийміть з букета садову квітку та квітку лісову.
Т Л О К Я Н Ь Ю П А К'І Л Н В Відповідь. Тюльпан, конвалія.
• Серед цих літунів один — надоїдливий, інша — білогруда красуня.
ЛКАІМСТРОВАКА Відповідь. Комар, ластівка.
• Варення з яких ягід дісталося комусь на поживу?
МВИУШХАНЯ Відповідь. Муха, вишня.

ЗАВДАННЯ НА ТРЕНУВАННЯ АСОЦІАТИВНОГО МИСЛЕННЯ

1.   Запишіть, з яким предметом (явищем, дією) у вас асоціюються наведені нижче слова. У вашому розпорядженні всього 3 хвилини. (Вчитель слова записує на дошці або кожному учню видає відповідну заготовку на окремому аркуші паперу).
Наприклад.
 Зима — ковзани,
ананас — Африка.
Колесо —     машина —
квітка —      школа —
книга —      пальто
урок —       стіна —
театр —       ключ —
Ну як, впорались? Молодці. А тепер закрийте слова в лівій колонці аркушем паперу. Читаючи свої слова асоціації, згадайте, до яких слів вони були дібрані.
2.   Запишіть, з яким словом (іменником) у вас асоціюється кожна назва тварини. У вашому розпорядженні всього три хвилини. (Слова записуються вчителем на дошці).
Наприклад. Птах — небо, дельфін — море.
Білка, лисиця, крокодил, жираф, корова, вуж, їжак, кішка, кабан, акула, краб, соловей, пінгвін.

3.   Доберіть до кожного іменника з правого стовпчика відповідний прикметник з лівого.
Підступна    Сова
Слизький     Змія
Мудра       Білка
Надутий      Жаба
Товстошкірий Птах
Вільний      Вуж
Запаслива    Індик
Холодна      Бегемот
Відповідь. Підступна змія, слизький вуж, мудра сова, надутий індик, товстошкірий бегемот, вільний птах, запаслива білка, холодна жаба.

ЗАВДАННЯ НА РОЗВИТОК ЛОГІЧНОГО МИСЛЕННЯ

1.   Знайдіть спільну назву кожній парі слів. (Завдання записується вчителем на дошці).
Наприклад.
Шафа, стіл — меблі.
Франція, Італія —...;
Дуб, береза —... ;
Київ, Донецьк —... ;
вівторок, четвер —... ;
Симоненко, Олесь —... ;
субота, неділя —... ;
 Дніпро, Волга —... .

2.   Як відомо, деякі слова, в тому числі і прикметники, можуть бути застосовані як у прямому,так і в переносному значенні. Знайдіть спільну ознаку до кожної групи з трьох іменників.
Наприклад. Хліб, клімат, подушка — спільна ознака м'який.
•     Пиріг, поцілунок, сон — ...(солодкий).
•     Рейка, воля, дисципліна — ...(залізна);
•     Клен, малюк, парик — ...(кучерявий).
3.   Запитання на кмітливість.
•     Два хлопчики зустрілися біля дверей і ніяк не можуть розійтися. Хто з них повинен дати дорогу , якщо відомо, що одному з них 5 років, а другому — 7? (Дає дорогу гой, хто вихованіший).
•     Якою рукою зручніше розмішувати цукор у склянці? (Зручніше це робити ложкою).
•     Горобчик прокинувся о 9 ранку. Коли він ліг спати, якщо проспав усього 4 години? (о 5 ранку).
•     Яку пташку нагадує поганий співак? (Півня).
•     Якщо з-під тину видно 6 пар конячих ніг, то скільки цих тварин на подвір'ї? (3).
•     Дід, баба, онучка, Жучка, кішка та мишка тягнули-тягнули і нарешті витягнули ріпку. Скільки очей дивилося на ріпку? (12 очей).
•     Коваль підкував трійку коней, вбиваючи в кожну підкову по два цвяхи. Скільки цвяхів знадобиться ковалю? (24 цвяхи).

Подані творчі завдання сприяють розвиткові в кожного учня психічних механізмів — пам'яті, уваги, уяви, мислення, які лежать в основі творчих здібностей учнів.
Вони розраховані на пошукову діяльність учнів, неординарний, нетрадиційний підхід та творче застосування набутих на уроках знань і вмінь. І, врешті-решт, систематичне використання запропонованих завдань у навчально-виховному процесі допоможе вчителю розвинути в кожного учня гнучкість мислення, навчити кожну дитину логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв'язання проблем, не зубрити, а думати, самостійно робити висновки, знаходити оригінальні рішення.

Немає коментарів:

Дописати коментар